Často kladené dotazy
Vše můžete vyřídit elektronicky z pohodlí domova na stránkách https://finance.patria.cz/.
Budeme od vás potřebovat souhlas se zpracováním osobních údajů a informace o vás, na základě kterých vás zaregistrujeme a připravíme návrh smlouvy.
Pokud k ověření totožnosti zvolíte registraci formou Bank iD, zvládneme vše bez dokladů a ověřovací platby.
Pokud nepůjdete cestou Bank iD, budeme od vás potřebovat nahrát dva doklady totožnosti (občanský průkaz a pas/řidičský průkaz) a zaslat ověřovací platbu v libovolné výši z vámi uvedeného bankovního účtu, který musí být založený na vaše jméno a vedený u banky působící na území členského státu Evropské unie nebo Evropského hospodářského prostoru na některý ze sběrných účtů Patria Finance (výše zaslané sumy není předepsána). Peněžní prostředky je nutné zaslat ze stejného účtu, který jste uvedl/a při registraci.
Elektronicky spolu poté podepíšeme smluvní dokumentaci (obdržíte ověřovací kód v SMS a e-mailu).
Další způsob registrace je sepsat smlouvu přímo v sídle Patria Finance, a.s. (Výmolova 353/3, 150 27 Praha 5), nebo na kterékoliv pobočce ČSOB v ČR a SR.
Při podpisu smlouvy uzavřené v sídle Patria Finance či na jakékoliv pobočce ČSOB v ČR a SR bude Vaše totožnost ověřena na místě po předložení jednoho dokladu totožnosti.
Poznámka: V případě vašeho zájmu o otevření obchodního účtu pro právnickou /nezletilou osobu nás neváhejte kontaktovat na e-mailové adrese patria@patria.cz a společně se domluvíme na dalším postupu. On-line registrace právnické, ani nezletilé osoby bohužel není možná.
Mezi povinné náležitosti rámcové smlouvy patří: číslo mobilního telefonu,
emailová adresa a
alespoň jedno číslo bankovního účtu, na který budou zasílány peněžní prostředky z vašeho portfolia, pokud k tomu podáte pokyn.
U všech účtů (s výjimkou Kč účtu vedeného v ČR) jsou povinnými informacemi o bankovním účtu: IBAN kód, SWIFT kód, název účtu a název banky. U EUR účtů vedených na Slovensku kromě IBAN kódu, SWIFT kódu, názvu účtu a názvu banky požadujeme také samostatné číslo účtu.
Po přihlášení v záložce Portfolio/Detail portfolia vidíte, jaké CP máte evidovány u Patria Finance a jaká je výše vašich peněžních prostředků. Výběrová kritéria Vám umožní zobrazit CP v různých měnách.
Výpis ze sběrného účtu je k dispozici na stránkách Patria Finance v zabezpečené části Portfolio / Výpisy (tzv. Elektronický výpis) nebo také Můj profil/Výpisy, a to vždy od druhé poloviny měsíce následujícího po skončení daného kvartálu. Alternativně k elektronickému výpisu může klient zvolit zasílání výpisů poštou na korespondenční adresu. V případě zasílání výpisů poštou je účtován poplatek za vedení evidenčního účtu ve výši 90 Kč měsíčně.
Každý obchodník s cennými papíry je povinen platit příspěvek do Garančního fondu. Případná náhrada se zákazníkovi poskytuje ve výši 90 % z částky po sečtení hodnot všech složek majetku zákazníka, nejvýše se však vyplatí částka v Kč odpovídající 20 000 EUR.
Je důležité poznamenat, že se tato ochrana nevztahuje na ztráty způsobené běžným investičním rizikem (např. poklesem hodnoty cenných papírů), ale pouze na případy, kdy obchodník není schopen klientovi vydat jeho majetek z důvodů, které přímo souvisejí s finanční situací obchodníka s cennými papíry.
Každý klient naší společnosti při uzavření smlouvy obdrží číslo sběrného účtu klienta. Toto číslo bude sloužit např. k identifikaci platby zaslané klientem na klientský bankovní účet, kdy bude nezbytné toto evidenční číslo vyplnit do variabilního symbolu k dané platbě.
V mobilní aplikaci uvidíte všechny své transakce, veškerou historii pokynů a měnových konverzí včetně převodů cenných papírů. V mobilní aplikaci můžete spravovat své úvěrové portfolio nebo ovládat účet, ke kterému máte disponentská práva. V mobilní aplikaci můžete též zadávat obchodní pokyny, výběry pěnez, interní převody, není však možné např. změnit některé své identifikační údaje, anebo vyplnit některé z formulářů tak jako na webové adrese wt.patria.cz.
1. Stáhněte si mobilní aplikaci Patria Finance v App Store nebo Google Play.
2. Po spuštění aplikace zvolte na úvodní obrazovce možnost "Přihlásit se".
3. Vyplňte uživatelské jméno a heslo, které používáte pro přihlášení do webové aplikace WebTrader.
4. Přihlášení potvrďte SMS kódem, který obdržíte na mobilní telefon registrovaný v Patrii.
5. Zvolte si číselný PIN kód, kterým se budete přihlašovat do aplikace při každém dalším přihlášení. PIN kód v dalším kroku potvrďte.
6. Pokud si přejete využívat tento mobilní telefon i pro autorizaci operací v aplikaci WebTrader, zvolte možnost "Aktivovat mobilní klíč".
7. Pokud preferujete přihlašování biometrií (otisk prstu nebo sken obličeje) jako alternativu k přihlašování PIN kódem, potvrďte tuto možnost v dialogovém okně, které se vám zobrazí.
8. Aplikace je spárovaná s vaším Patria účtem a připravena k používání.
Investovat můžete skrze naši webovou platformu wt.patria.cz, dále je pak možné pro přístup k vašemu sběrnému účtu využít mobilní aplikaci Patria Finance, která je k dispozici pro operační systémy: iOS (Apple iPhone) - ke stažení z obchodu App Store, dála pak pro Android - ke stažení z obchodu Google Play.
Jakmile si po stažení mobilní aplikace v rámci následných kroků v mobilní aplikaci aktivujete tzv. mobilní klíč, budete u zadání jakéhokoliv obchodního pokynu anebo změny vyzván/a k potvrzení ve svém telefonu pomocí mobilního klíče. Pokud jste byl/a dosud zvyklý/á využívat potvrzení formou SMS zpráv, tato varianta vám po aktivaci mobilního klíče byla automaticky vypnuta.
V případě zapomenutého hesla navštivte desktopovou aplikaci WebTrader (https://webtrader.patria.cz/) a využijte odkaz „Zapomněli jste přihlašovací údaje?“.
Mobilní aplikaci si můžete nainstalovat na více zařízení, mobilní klíč je však možné využívat pouze na jednom ze zařízení. Dle vaší preference volby zařízení je možné zkontrolovat, zda je mobilní klíč aktivní v sekci Nastavení / Mobilní klíč přímo na konkrétním zařízení.
Ano, otevření obchodního účtu pro nezletilou osobu je možné. V případě vašeho zájmu nás, prosím, kontaktujte na e-mailové adrese patria@patria.cz a my vám již zašleme všechny potřebné instrukce.
Ano, otevření obchodního účtu pro právnickou osobu je možné. V případě vašeho zájmu nás, prosím, kontaktujte na e-mailové adrese patria@patria.cz a my vám již zašleme všechny potřebné instrukce.
Maximální zákonná lhůta pro převod peněžních prostředků je v rámci vnitrostátního mezibankovního platebního styku 1 den. Pokud tedy dnes podáte platební příkaz, je velmi pravděpodobné, že s vašimi penězi budete moci obchodovat následující pracovní den. Každá banka má však interní pravidla pro zpracování platebních příkazů "valutou" daného dne - může se tedy stát, že podáte svůj platební příkaz odpoledne a banka jej zpracuje až následující obchodní den. To samozřejmě vede ke zdržení přípisu Vašich peněz na náš sběrný účet o jeden pracovní den. Peněžní prostředky kreditované naší bankou předchozí den připisujeme na klientské účty každý den před začátkem obchodování na pražské burze. Pokud zasíláte peněžní prostředky z bankovního účtu u ČSOB, zobrazí se na vašem sběrném účtu zpravidla v daný pracovní den. Peněžní prostředky zaslané z ostatních tuzemských bank se na sběrném účtu zobrazí zpravidla též ve stejný pracovní den v případě KČ, následující pracovní den se zobrazí vklad cizí měny. Vždy však záleží na tom, jak rychle zpracuje banka váš platební příkaz.
Po připsání platby na Váš evidenční účet budete informován(a) SMS zprávou na Váš mobilní telefon.
Otevření a vedení sběrného účtu je zdarma. Spodní ani horní hranice výše vkladu na sběrný účet Patria Fiance není určena.
Obchodovat můžete, jakmile Vám připíšeme peníze na váš sběrný účet. Částku uvidíte v záložce Portfolio/Peněžní zůstatky. Potvrzení o připsaném vkladu vám bude zasláno SMS zprávou.
Před podáním pokynu k nákupu cenných papírů musí klient mít dostatečný zůstatek peněžních prostředků na svém sběrném účtu. Seznam účtů naleznete na záložce Portfolio/Vklad peněz.
Výběr peněz lze po přihlášení zadat prostřednictvím internetu v sekci Portfolio/Výběr peněz. Peníze jsou ke dni splatnosti odeslány na účet, který je uveden ve smlouvě. V internetové obchodní aplikaci je možné podat pokyn k výběru nejdříve následující pracovní den. Převod peněz je uskutečněn v rámci jednoho pracovního dne v rámci ČSOB, převod do jiných bank pak nejpozději do druhého pracovního dne. Pro výběr peněz v cizích měnách je nutné mít uvedený bankovní účet v příslušné cizí měně ve smlouvě. Výběr peněz lze zadat také telefonickým pokynem na čísle (+420) 221 424 240.
Ne, peněžní prostředky nemusíte posílat z účtu uvedeného ve vašem profilu. Můžete je tedy poslat z libovolného účtu (i banky), důležité je však nezapomenout na Variabilní symbol = číslo vašeho evidenčního účtu u naší společnosti, případně celé vaše rodné číslo.
Pokud dnes prodáte cenné papíry a částku z prodeje budete chtít převést na svůj bankovní účet, lze tak uskutečnit až po vypořádání obchodu.
Patria Finance, a.s. vyplatí zákazníkovi měsíčně úroky z vložených peněžních prostředků na sběrném účtu ve výši 0,01 % p.a. Úroky jsou připisovány bez zbytečného odkladu po konci kalendářního měsíce.
Dividendy z cenných papírů evidovaných u Patria Finance budou vyplaceny jejich majiteli, který je vlastníkem v rozhodný den pro nárok na dividendu a připisují se na sběrný účet klienta vedený u naší společnosti v příslušné měně bezprostředně poté, co Patria Finance obdrží oznámení o jejich připsání na sběrný majetkový účet. Dividendy jsou připisovány v čisté výši, tzn. po odečtení srážkové daně, kterou odvedl emitent cenného papíru.
Dividendy z držených cenných papírů českých společností jsou již zdaněny u emitenta srážkovou daní a takové dividendy český daňový rezident nemusí uvádět v daňovém přiznání.
Výplata dividend není pro klienty Patria Finance, a.s. nijak zpoplatněna. Výši připsané dividendy si klient může ověřit po přihlášení do webové aplikace finance.patria.cz pod záložkou Portfolio/Historie aktivity/Cashflow nebo v pravidelném výpise v sekci Můj profil/Výpisy, případně v sekci Můj profil/Výpisy/Konfirmace dividend.
Ano, klient (příjemce úrokového výnosu) je povinen tyto výnosy zahrnout do svého základu daně. Patria Finance nesráží z úrokových výnosů daň z příjmu zvláštní sazbou daně dle §36 Zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění, jelikož není bankovní institucí a není oprávněna vést vkladové účty, ze kterých vyplácené úroky podléhají srážkové dani.
Podrobné informace naleznete v dokumentu Jak na daně.
Uvedené stanovisko je pouze informativní, neboť poskytování právního a daňového poradenství není předmětem činnosti společnosti Patria Finance a problematiku je třeba konzultovat s vaším daňovým poradcem.
Minimální objem obchodu není určen, obchodovat s akciemi na pražské burze můžete již od 80 Kč za obchod, na burzách v západní Evropě od 4,90 EUR + 0,30 % a USA od 2,90 USD + 0,30 % za obchod.
Do současné nabídky produktů Patria Finance patří:
podílové fondy
akcie
indexové akcie (ETF)
komoditní akcie (ETC)
investiční certifikáty
státní dluhopisy ČR
korporátní dluhopisy
pákové certifikáty
warranty
forwardy
Prostřednictvím Patria Finance je možné v současné době obchodovat na hlavních burzách v Evropě a v severní Americe. Při splnění určitých podmínek dále pak na trhu v Japonsku, Hong Kongu a také v Austrálii.
Jestliže své akcie ráno nakoupíte a vývoj na trhu umožní, abyste je ještě ten samý den se ziskem prodali, nic vám v tom nebrání. Obchodní systém kontroluje zůstatky peněz a cenných papírů průběžně bez ohledu na to, zda již došlo k vypořádání uvažovaného obchodu.
Nemusíte. Pokud pokyn není realizován a jeho platnost daným obchodním dnem končí, obchodní systém jej automaticky zruší. Je proto zbytečné posílat rušící pokyn v uzavřené fázi trhu.
Běžný - nejčastější forma pokynu. Pokyn je evidován v burzovním systému a vyplněn (pokud to tržní situace dovolí) za nejhůře limitní cenu.
Ihned nebo zruš - tento typ pokynu je po zadání buďto okamžitě vyplněn, nebo se automaticky zruší. Existují však další typy pokynů popsané na stránkách finance.patria.cz na záložce Produkty a trhy.
Společnost Patria Finance provozuje ekonomický a investiční portál www.patria.cz, který investorům nabízí exkluzivní informační servis Patria Plus a Investor Plus. Aktuální zpravodajství z trhů a ekonomiky doprovázejí online data včetně real-time dat, komentáře, analýzy, databanky či možnost upozornění (alertů) na email i mobilní telefon. Klienti Patria Finance mohou službu Investor Plus a Patria Plus využít s 50% slevou, případně v závislosti na obchodní aktivitě až zdarma. Podrobnosti o službách portálu Patria.cz naleznete na stránkách patria.cz.
Pravidelné investice vám umožní každý měsíc investovat peněžní prostředky do investičních nástrojů kapitálového trhu. V rámci pravidelných investic můžete investovat do široké škály investičních nástrojů, a to již od 500 Kč. I když je cena jednoho kusu investičního nástroje vyšší než Vaše jednotlivá pravidelná investice, my vám můžeme zprostředkovat koupi pouze části (frakce) investičního nástroje. Můžete například nakupovat frakce ETF (burzovně obchodovatelné fondy), jejichž povaha je blíže popsána v produktové smlouvě jako tzv. Frakce veřejně obchodovatelných investičních nástrojů.
Investovat můžete již od 500 Kč, a to do různých ETF (burzovně obchodovatelných fondů) a také do podílových fondů. Všechny investiční nástroje, do kterých můžete v rámci pravidelných investic investovat, naleznete na záložce Pravidelné investice v aplikaci WebTrader a mobilní aplikaci Patria Finance.
Je potřeba podepsat tzv. produktovou smlouvu, kterou podepíšete jednoduše elektronicky v aplikaci WebTrader. V sekci Můj profil / Produkty a oprávnění kliknete v řádku Pravidelné investice na "Aktivovat".
Navštívite záložku "Pravidelné investice" v mobilní aplikaci, anebo ve webové platformě WebTrader. Ze seznamu titulů provedete výběr ETF/podílového fondu, do kterého chcete pravidelně investovat.
Zadáte objem, který chcete pravidelně investovat do vámi zvoleného ETF/podílového fondu.
Frekvence investice je standardně 1x za měsíc, tj. vždy k 15. dni v měsíci. Pokud daný den nebude dnem obchodním, provede se pokyn pravidelné investice nejbližší následující obchodní den.
Pokud jste se zadanými parametry spokojen, stiskněte tlačítko "Odeslat" a váš pokyn k pravidelné investici je založen.
Nejprve je nutné zrušit pokyn pravidelných investic v záložce Moje pravidelné investice stiskem tlačítka "X" v řádku příslušného pokynu. Poté můžete zadat novou pravidelnou investici.
Zrušení pokynu pravidelných investic lze provést v záložce „Moje pravidelné investice“ stiskem tlačítka „X“ v řádku příslušného pokynu.
Svoji pozici nabytou pravidelnými nákupy je možné odprodat dvěma způsoby:
a) pokud si budete přát prodat celé kusy z pozice (např. 24 kusů ETF), je možné zadat standardní pokyn k prodeji, který je dle parametrů pokynu realizován třeba i tentýž obchodní den
b) pokud si budete přát prodat frakční pozici (např. 18,4296 kusů ETF), takovýto pokyn bude vypořádán jednou do měsíce, a to k nejbližšímu rozhodnému dni
Poplatky spojené s nákupem a prodejem celých i frakčních kusů u ETF se řídí sazebníkem poplatků, konkrétně částí Pravidelné investice ETF. Více informací naleznete přímo při zadávání v okně prodejního pokynu. Pravidelné investice do podílových fondů se řídí dokumentem ČSOB Parametry trhů cenných papírů a investičních nástrojů.
Akumulační ETF jsou ETF, kdy správci ETF automaticky reinvestují získané dividendy z nakoupených aktiv. Distribuční ETF vyplácejí dividendu v určité poměrné částce.
S Dlouhodobým investičním produktem ("DIP") máte nově možnost chytrého a daňově zvýhodněného zajištění na penzi formou investování, které stojí po boku stávajících produktů, především penzijního připojištění a doplňkového penzijního spoření. Narozdíl od těchto produktů je ovšem na vás, do čeho budete v rámci svého DIP portfolia investovat. Vyberte si tak svoji vlastní investiční strategii, která vám vyhovuje, vložte si libovolnou částku a začněte investovat ještě dnes.
Je potřeba podepsat smlouvu, kterou podepíšete jednoduše elektronicky v aplikaci WebTrader na záložce DIP. Jiným způsobem smlouvu podepsat nelze a je potřeba mít otevřený sběrný účet u Patrie, tzn. být zaregistrován.
Se svými vloženými peněžními prostředky můžete následně obchodovat s širokou nabídkou investičních produktů jakými jsou například akcie obchodované na regulovaném trhu, dluhopisy, jejichž emitentem je členský stát EU, zahraniční banka nebo centrální banka takového státu, dále podílové fondy a burzovně obchodované fondy (ETF). Dále pak v rámci DIPu můžete investovat formou pravidelných investic.
Do DIP portfolia naopak nemůžete, na rozdíl od svého běžného portfolia v Patrii, nakupovat vybrané rizikové instrumenty, jako jsou například pákové investiční cenné papíry.
Vaše peníze vám budou k dispozici poté, co splníte zákonné podmínky pro ukončení DIP. Ty vyžadují, aby klient spořil na penzi prostřednictvím tohoto produktu minimálně po dobu 120 kalendářních měsíců od vzniku produktu a naspořené peníze si vybral nejdříve v kalendářním roce, ve kterém dosáhne 60 let věku. Během této doby klient nesmí z DIP vyvést žádný majetek, tedy peněžní prostředky ani cenné papíry, lze pouze ukončit smlouvu k DIP portfoliu. Existují výjimky jako například klientova invalidita třetího stupně a další.
V takovém případě dojde k ukončení smlouvy k DIP portfoliu, stát tento DIP již nebude do budoucna daňově zvýhodňovat a bude třeba dodanit do té doby uplatněné daňové zvýhodnění společně s příspěvky zaměstnavatele až 10 let zpětně.
Na DIP vám může též přispívat váš zaměstnavatel. Takové příspěvky jsou daňově zvýhodněné jak pro něj, tak pro vás, a to až do výše 50 000 Kč za rok. Z této výše nebudete ani vy ani váš zaměstnavatel odvádět žádné sociální a zdravotní pojištění. Maximální daňové zvýhodnění se opět vztahuje ke všem podobám spoření či investování na stáří (DIP, penzijko a životko). Variabilní symbol pro příspěvek zaměstnavatele naleznete po aktivaci DIPu v záložce DIP a nebo u smluv uzavřených od listopadu 2024 i ve své Smlouvě o dlouhodobém investičním produktu, kterou máte dostupnou v sekci Můj profil / Dokumenty / Dokumentace k evidenčnímu účtu.
Formulář Žádosti o příspěvek zaměstnavatele na dlouhodobý investiční produkt naleznete v sekci Můj profil → Dokumenty → Dodatky a žádosti.
Hned po založení vašeho DIP portfolia můžete peníze převést přímo z vašeho bankovního účtu s uvedeným variabilním symbolem pro příspěvek klienta. Je pouze na vás, kolik peněžních prostředků se rozhodnete do DIP vložit, není zde žádné omezení na minimální ani maximální objem vkladu. Peníze můžete rovněž převést z vašeho běžného portfolia pomocí tlačítka „Interní převod peněz“.
Obecně je potřeba rozlišovat mezi běžným portfoliem a DIP portfoliem. Nejprve je nutné si pohlídat, že máte disponibilní peněžní prostředky na DIP portfoliu. V případě, že máte disponibilní zůstatek na DIP portfoliu, můžete navštívit záložku Obchodování v aplikaci WebTrader, vybrat si cenný papír a poté konkrétní portfolio, na které si přejete cenný papír nakoupit (běžné x DIP portfolio).
Ano, i to umíme. Můžete si k nám převést jak peněžní prostředky, tak cenné papíry ze svého předchozího DIP portfolia u jiného poskytovatele, a pokračovat v investování s námi.
Od základu daně si budete moci odečíst celkovou roční sumu svých vkladů do DIP portfolia až do výše 48 000 Kč ročně. Tato maximální výše odpočtu se vztahuje ke všem produktům spoření či investování na stáří, tzn. k DIP, penzijku a životku. Výhoda DIP na rozdíl od penzijka je ta, že si můžete uplatnit celý svůj vklad až do maximální výše, a ne pouze jeho část.
Pro odpis z daňového základu budete moci uplatit pouze příspěvky, které do svého DIP portfolia zašlete během daného zdaňovacího období (v aktuálním roce). Můžete tedy na začátku roku vložit najednou 48 tisíc, na které dostanete od Patrie následující rok potvrzení, ale nebude možné si předplatit více let najednou a v budoucích letech daňově uplatňovat odečet na příspěvky, které byly zaplaceny v letech předchozích.
Jedná se o měnovou konverzi, která se provede na vašem portfoliu automaticky v případě, že k okamžiku realizace pokynu nemáte na portfoliu dostatek disponibilních peněžních prostředků v dané měně a tuto měnu ani do 9:00 hod následujícího pracovního dne nedodáte. Měnová konverze se provede automaticky následující pracovní den přibližně v 9:15 za kurz v daný okamžik aktuální. Měnová konverze je provedena z měny, které máte v okamžik konverze nejvíce. Automatická měnová konverze se vám po otevření sběrného účtu automaticky aktivuje.
Nastavení automatické měnové konverze si můžete ověřit na záložce Můj profil/Nastavení/Produkty a oprávnění/ Automatická měnová konverze. Pokud tuto službu aktivní nemáte, můžete si ji zde aktivovat. Pokud si přejete službu deaktivovat, kontaktujte nás na patria@patria.cz.
Před podáním pokynu k nákupu cenného papíru je třeba zadat pokyn k měnové konverzi na záložce Obchodování/Měnová konverze.
Pokyn ke konverzi je možno rovněž podat telefonicky mezi 09:00 a 17:00 hod v pracovních dnech. Konverze jsou prováděny za směnný kurz odvozený od aktuálního kurzu na mezibankovním devizovém trhu v pracovní dny od 9:00 hod do 17:00 hod. Aktuální kurz je klientům k dispozici zejména v obchodní aplikaci. Standardní doba vypořádání měnové konverze je dva pracovní dny. Pokud tedy dnes uděláte konverzi a máte zájem obchodovat na burze, která obchody vypořádává druhý obchodní den po uzavření obchodu (T+2), obchodní systém Vám to umožní. Měnová konverze uskutečněná jak prostřednictvím obchodní aplikace tak s makléřem se na vašem účtu u Patria Finance projeví bez prodlení.
Přehled svých pokynů týkajících se měnové konverze naleznete po přihlášení v sekci Portfolio / Obchodování / Historie aktivity/Typ Přehledu: Měnové konverze.
Cenné papíry nakoupené na Burze cenných papírů Praha (dále jen „BCPP”) jsou vedeny v Centrálním depozitáři cenných papírů (CDCP), který vede evidenci všech zaknihovaných českých cenných papírů, a to zpravidla na majetkovém účtu obchodníka.
Na pražské burze však mohou být obchodovány také zahraniční akcie – např. společnosti Erste Bank, jež jsou registrovány v zahraničí. Evidenci těchto zahraničních emisí vede rovněž CDCP. Zahraniční cenné papíry nakoupené nebo převedené na společnost Patria Finance, a.s. jsou evidovány na sběrných majetkových účtech vedených zahraničním správcem cenných papírů KBC Securities NV Brussels. Společnost Patria Finance, a.s. dále vede subregistr pořízených cenných papírů dle jednotlivých klientů.
Za správu cenných papírů účtuje CDCP měsíční poplatek, který je následně přeúčtován klientům společnosti Patria Finance, kteří jsou držiteli těchto akcií za daný měsíc (poplatek za vedení účtu cenných papírů). Výše poplatku se řídí aktuálním Sazebníkem poplatků.
Patria Finance si vaše cenné papíry nemůže automaticky převést sama bez vaší součinnosti, proto pokud přecházíte od jiného obchodníka, je potřeba cenné papíry převést písemnou žádostí do evidence Patria Finance. Instrukci k převodu je třeba podat také protistraně (původnímu obchodníkovi).
Obchodní aplikace Patria Finance zobrazuje pouze cenné papíry evidované společností Patria Finance. Pokud tedy víte, že dané akcie (obchodované na pražské burze) vlastníte a nemáte je ve svém portfoliu, jsou buď v evidenci jiného obchodníka, nebo se nachází v tzv. nezařazené evidenci CP.
Pokud máte zájem přejít k Patria Finance a převést si cenné papíry nakoupené prostřednictvím jiného obchodníka, stačí vám zavolat na naší klientskou linku(+420) 221 424 240 a požádat o zařízení tohoto převodu. Budeme od vás potřebovat následující údaje:
kdo je vaším stávajícím obchodníkem
jméno kontaktní osoby u tohoto obchodníka, která má na starosti vypořádání obchodů s cennými papíry
dodání podepsané žádosti o převod cenných papírů
Podepsanou žádost je možné zaslat poštou na adresu naší společnosti nebo emailem na patria@patria.cz. Zároveň prosím informujte svého stávajícího obchodníka o svém záměru převést cenné papíry na naši společnost.
Samotný převod trvá dle zvyklostí daného trhu obvykle 1 týden. Rychlost a úspěšnost převodu záleží na klientem poskytnutých informací a komunikaci s protistranou. Převod kótovaných cenných papírů na Patria Finance, a.s. není nijak zpoplatněn.
Patria Finance, a.s. (dále jen „Patria“) je jako obchodník s cennými papíry povinna Vás na základě právních předpisů požádat o informace o Vašich znalostech a zkušenostech v oblasti investic, finančním zázemí, toleranci k riziku a investičních cílech. Bez těchto informací Patria není oprávněna poskytnout Vám služby investičního poradenství, kdy na jejich základě musí posoudit tzv. vhodnost produktů a služeb, anebo dostatečně vyhodnotit tzv. přiměřenost vybraných investičních služeb a investičních nástrojů.
Nový investiční dotazník nahrazuje předchozí verzi dotazníku z roku 2013 a také dotazník cílového trhu.
Základ tvoří směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2014/65/EU o trzích finančních nástrojů (tzv. MIFID II) a zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu. Existuje celá řada dalších doprovodných předpisů a stanovisek. Investiční dotazník jsme sestavovali samozřejmě v souladu s touto regulací.
Informace získané z dotazníku poslouží výhradně k tomu, abychom při poskytování investičních služeb a při nabídce investičních nástrojů mohli postupovat maximálně kvalifikovaně a ve Vašem nejlepším zájmu. V zájmu nás všech, Vás i Patrie, je dostatečně vyhodnotit přiměřenost a vhodnost vybraných investičních nástrojů a služeb. Čím úplnější a přesnější informace nám poskytnete, tím lépe Vám budeme schopni nalézt vhodné anebo přiměřené investice.
Dotazník se skládá ze tří částí. První dvě části, ve kterých se dotazujeme na Vaše investiční preference, postoje k rizikům a znalosti investičního prostředí, jsou tvořené téměř výhradně testovými otázkami. U každé otázky je uvedené, je-li jedna správná nebo více správných odpovědí. Při každém vyplňování dotazníku máte na zodpovězení každé otázky tři pokusy, ale pouze v případě, že budete dotazník vyplňovat po internetu. Pokud jej budete vyplňovat v papírové formě, máte pouze jeden pokus. Poslední část dotazníku se týká Vašeho finančního zázemí.
Smyslem části dotazující se na Vaše finance je jednak snížení rizika ohrožení Vašeho finančního zázemí, jednak vyhodnocení adekvátnosti zamýšlených investic. Chápeme, že takové otázky bývají nepříjemné, nicméně získávání a vyhodnocování těchto informací je naší zákonnou povinností, vycházející zejména z tzv. směrnice MiFID II, Delegovaného nařízení 2017/565 a zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu. Zdůrazňujeme, že Vaše odpovědi z této části dotazníku budou využity výhradně pro vyhodnocení Vašeho finančního zázemí, nikdy ne pro marketingové (reklamní) či jiné účely. Čím přesnější informace nám poskytnete, tím reálnější představu o svých investičních možnostech získáte. Uvedete-li v odpovědích podstatně vyšší nebo nižší hodnoty, než jaké jsou Vaše skutečné poměry, výsledná celková částka, kterou budete moci investovat, nemusí odpovídat Vašim skutečným investičním možnostem.
Pokud obchodujete na úvěr či na krátko, Váš dotazník bude rozšířený o otázky dotazující se na Vaše znalosti a zkušenosti v této oblasti. Pokud tyto produkty zatím nevyužíváte, ale v budoucnu o ně budete mít zájem, pak si je prosím aktivujte v aplikaci WebTrader v sekci Produkty a oprávnění. Součástí aktivace bude i uzavření příslušné smluvní dokumentace a zodpovězení doplňujících otázek z investičního dotazníku.
Pokud si jako disponent přejete podat na účet klienta pokyn k nákupu cenných papírů s využitím úvěru anebo k obchodování na krátko, potřebujeme od Vás i od klienta vyplněný příslušný dodatek k investičnímu dotazníku.
K dotazníku můžete zaujmout jeden z následujících tří postojů:
- Vyplníte celý dotazník. Vyplnit dotazník pouze částečně nelze. Částečně vyplněný dotazník bude pokládaný za nevyplněný.
- Odmítnete dotazník jako celek. Nelze odmítnout pouze část dotazníku. Odmítnutí však s sebou nese určité důsledky, viz níže. Kdykoli po odmítnutí dotazníku se můžete rozhodnout pro jeho vyplnění.
- Nevyplníte dotazník. Pozor, pokud dotazník nevyplníte, neznamená to, že jste jej odmítli! Nevyplnění a odmítnutí jsou dva různé úkony s rozdílnými důsledky, viz níže.
Pokud dotazník odmítnete, má se za to, že:
- Nemáte zájem o investiční poradenství (budete obchodovat samostatně).
- Nestojíte o zvýšenou ochranu spojenou s investičním poradenstvím a vyhodnocením přiměřenosti.
- Nemáte zájem o vyhodnocení, zda jsou Vaše znalosti a zkušenosti dostatečné pro obchodování konkrétních investičních nástrojů (vyhodnocení přiměřenosti).
- Nestojíte o nákup komplexních produktů (k obchodování Vám budou dostupné pouze jednoduché produkty, tj. podílové fondy, dluhopisy, akcie, a UCITS ETF).
V tomto případě Vám Patria bude poskytovat služby v tzv. režimu execution-only. Upozorňujeme však, že v rámci tohoto režimu Patria nemusí posuzovat přiměřenost poskytovaného či nabízeného finančního nástroje.
Pokud dotazník nevyplníte, budou důsledky záviset na datu uzavření smlouvy mezi Vámi a Patrií.
Jste-li klientem se smlouvou uzavřenou před 11. 1. 2021 a nevyplníte-li dotazník do 3 měsíců od okamžiku, kdy Vás o jeho vyplnění Patrie požádala, budou Vám po uplynutí této lhůty zablokovány nákupní pokyny. K jejich odblokování je třeba dotazník buď vyplnit, nebo odmítnout.
Jste-li klientem se smlouvou uzavřenou po 11. 1. 2021, Patria Vám bez vyplněného dotazníku nemůže umožnit obchodování. Po jeho vyplnění Vám Patria umožní obchodování v takovém rozsahu, který bude respektovat jeho vyhodnocení.
- Fyzické osoby (včetně disponentů) mají dotazník k dispozici ihned po přihlášení do aplikace WebTrader nebo v sekci Můj profil / Investiční dotazník. Zde dotazník čeká i na ty, kteří jej budou chtít vyplnit poté, co jej nejprve odmítli.
- Právnické osoby (včetně těch, které dotazník nejprve odmítly) naleznou dotazník ve formátu editovatelného PDF v aplikaci WebTrader v sekci Můj profil / Investiční dotazník, a to včetně obecných instrukcí k jeho vyplnění. Vyplněný dotazník následně nahrají prostřednictvím této aplikace nebo nám jej zašlou e-mailem. Za právnickou osobu vyplňuje dotazník statutární orgán.
Dotazník doporučujeme vyplňovat na stolním počítači, ne přes mobilní telefon nebo tablet. Ihned po vyplnění dotazníku se Vám zobrazí jeho vyhodnocení. Až se s vyhodnocením seznámíte, je třeba jej potvrdit pomocí zaškrtávacího pole a v dalším kroku autorizačním kódem z SMS anebo bezpečnostní klíčenky. Pozor, bez těchto potvrzení dotazník nebude pokládaný za vyplněný! Za vyplněný dotazník pokládáme ten dotazník, jehož všechny otázky byly zodpovězené a jehož vyhodnocení bylo potvrzené.
Ano, bez vyplněného dotazníku Patria není oprávněna poskytnout Vám službu investičního poradenství. Patria Vám rovněž nemůže poskytnout investiční poradenství na instrumenty, u kterých nemáte dostatečné znalosti a zkušenosti, nejste ochoten/a akceptovat jejich specifická rizika anebo nést riziko případné ztráty. Více o službě investičního poradenství se dočtete zde.
Ano, musíte, a to nejen Vy, ale i klient – fyzická/právnická osoba, k jehož účtu jste disponentem. Po vyplnění dotazníku můžete být omezen při podávání obchodních pokynů do doby, než dotazník řádně vyplní/odmítne i klient. Disponenti mají dotazník k dispozici ihned po přihlášení do aplikace WebTrader nebo v sekci Můj profil / Investiční dotazník. Po jeho vyplnění mohou na účet fyzické/právnické osoby provádět ty investice, které jsou jednak přiměřené jejich znalostem a zkušenostem, jednak slučitelné s finančním zázemím, investičními preferencemi a cíli fyzické/právnické osoby. Dotazník doporučujeme vyplňovat na stolním počítači, ne přes mobilní telefon nebo tablet.
Pokud si jako disponent přejete podat na účet klienta pokyn k nákupu cenných papírů s využitím úvěru anebo k obchodování na krátko, potřebujeme od Vás i od klienta vyplněný příslušný dodatek k investičnímu dotazníku. Dodatky naleznete v aplikaci WebTrader v sekci Můj profil / Investiční dotazník.
Části dotazníku 1 (Investiční preference a postoj k rizikům) a 2 (Znalosti investičního prostředí) vyplní vždy zákonný zástupce podle sebe. Vyplnění části 3 (Finanční zázemí) se odvíjí od toho, čí finanční prostředky jsou investovány: pokud prostředky zákonného zástupce, i tato část se vyplní podle zákonného zástupce; pokud má nezletilý sám pravidelný příjem, ze kterého část investuje, část 3 se vyplní podle nezletilého.
Asi 10 min.
Zaměstnanci Patrie nejsou oprávněni pomáhat Vám s vyplněním dotazníku, ani Vás jakkoli navádět. V případě obecných dotazů k dotazníku, týkajících se např. jeho vyhodnocení a jejich dopadů na Vaše obchodování, nás můžete kontaktovat na +420 221 424 240 nebo patria@patria.cz.
Vyhodnocení dotazníku se Vám zobrazí ihned po jeho vyplnění. Až se s ním seznámíte, je třeba jej potvrdit pomocí zaškrtávacího pole a v dalším kroku autorizačním kódem z SMS anebo bezpečnostní klíčenky. Po potvrzení bude vyplněný dotazník včetně jeho vyhodnocení uložený v aplikaci WebTrader v sekci / Můj profil / Dokumenty. Pozor, bez potvrzení vyhodnocení se dotazník neuloží a nebude pokládaný za vyplněný!
Po vyplnění, potvrzení a uložení dotazníku bude jeho rámcové vyhodnocení dostupné v aplikaci WebTrader v sekci Můj profil / Produkty a oprávnění.
Ve vyhodnocení svého dotazníku naleznete následující:
- Váš výsledný rizikový profil.
- Vaše investiční cíle, které při investování sledujete.
-
Vhodnost, přiměřenost a cílový trh vybraných investičních nástrojů.
Tato vyhodnocení jsou uvedená v přehledné tabulce, přičemž klíčový je zejména sloupec „Umožněno k obchodování“. Zde se dozvíte, které produkty a služby Vám na základě Vašich odpovědí z dotazníku Patria umožní obchodovat.
Pokud využíváte investiční poradenství, prosím věnujte zvýšenou pozornost i sloupci „Poradenství“. Tento sloupec Vám přináší informaci o instrumentech, u kterých můžete využít službu investičního poradenství.
- Výši částky, kterou u Patrie můžete investovat, a výši finanční rezervy, kterou byste měl/a vyloučit z prostředků zamýšlených k investování.
Ano, můžete, a to již po uplynutí 24 hodin od jeho posledního vyplnění. Úpravu můžete provést v aplikaci WebTrader v sekci Můj profil / Investiční dotazník. Nevyplňujete znovu celý dotazník, pouze upravíte odpovědi, které si přejete změnit. Dotazník doporučujeme upravovat na stolním počítači, ne přes mobilní telefon nebo tablet.
Když budete jakožto disponent podávat pokyn na účet fyzické/právnické osoby, dojde u zamýšlené investice k posouzení:
- Přiměřenosti vzhledem k Vašim znalostem a zkušenostem.
- Slučitelnosti s finančním zázemím, investičními preferencemi a cíli fyzické/právnické osoby.
Dojde-li ke zjištění, že zamýšlená investice není přiměřená či slučitelná, Patria tuto investici nesmí umožnit.
V závěru každého vyhodnocení dotazníku jsou vysvětlivky a legenda, kde naleznete vysvětlení pojmů, které Vám mohou být nesrozumitelné. Tato vysvětlení najdete i na této stránce v sekci Vybrané pojmy.
Část dotazníku týkající se finančního zázemí expiruje vždy po 1 roce. Platnost celého dotazníku pak vyprší nezávisle na části ohledně finančního zázemí podle toho, jaké bude vyhodnocení Vašeho výsledného rizikového profilu.
Rizikový profil | Expiruje po uplynutí |
---|---|
Velmi odvážný | 1 roku |
Odvážný | 2 let |
Opatrný | 3 let |
Před vypršením platnosti Vašeho dotazníku (nebo jeho části) Vás s dostatečným časovým předstihem upozorníme na potřebu aktualizace i způsob, jak ji provést. Při aktualizaci nevyplňujete znovu celý dotazník; pouze upravíte odpovědi, které již neodpovídají skutečnosti, případně potvrdíte aktuálnost dotazníku.
- Fyzické osoby (včetně disponentů) budou mít investiční dotazník k dispozici ihned po přihlášení do aplikace WebTrader, nebo v sekci Můj profil / Investiční dotazník.
- Právnické osoby naleznou dotazník ve formátu editovatelného PDF v aplikaci WebTrader v sekci Můj profil / Investiční dotazník, a to včetně instrukcí k jeho vyplnění a zaslání.
Dotazník (nebo jeho část) je třeba aktualizovat nejpozději do 3 měsíců po jeho expiraci, jinak dojde k omezení nákupních pokynů. Pro jejich odblokování je třeba provést aktualizaci dotazníku (nebo jeho části). Dotazník doporučujeme aktualizovat na stolním počítači, ne přes mobilní telefon nebo tablet.
Pozitivním cílovým trhem je skupina zákazníků, jejichž investiční preference a vlastnosti se shodují s investičními preferencemi a vlastnostmi zákazníka, pro kterého je konkrétní investiční produkt určen jeho tvůrcem. V případě, že jste zákazníkem v pozitivním cílovém trhu pro daný investiční produkt, Patria Vám investiční produkt může bez dalšího umožnit k nákupu nebo aktivně nabízet.
Negativním cílovým trhem je naopak skupina zákazníků, jejichž investiční preference a vlastnosti se shodují s investičními preferencemi a vlastnostmi zákazníka, pro kterého není konkrétní investiční produkt určen jeho tvůrcem. V případě že jste zákazníkem v negativním cílovém trhu pro daný investiční produkt, Patria Vám investiční produkt nemůže umožnit k nákupu ani aktivně nabízet.
Neutrálním cílovým trhem je skupina zákazníků, jejichž investiční preference a vlastnosti se neshodují s investičními preferencemi a vlastnostmi zákazníka nacházejícím se v pozitivním nebo negativním cílovém trhu určeném tvůrcem pro daný investiční produkt. V případě že jste pro daný investiční produkt zákazníkem v neutrálním cílovém trhu, investiční produkt Vám Patria umožní k nákupu jen ve vybraných režimech v závislosti na důvodu zařazení do neutrálního trhu, avšak nemůže jej aktivně nabízet.
Na to, aby Patria vyhodnotila, zda jste pozitivním/neutrálním/negativním cílovým trhem a zda spadáte do daného okruhu zákazníků či nikoliv, musí zjistit zejména: jaký typ zákazníka jste, jaké máte znalosti a zkušenosti, jaké je Vaše finanční zázemí, jaká je Vaše tolerance k riziku a v neposlední řadě Vaše investiční cíle.
Přiměřenost investičního produktu nebo investiční služby pro zákazníka je vyhodnocována na základě jeho znalostí a zkušeností s daným investičním produktem nebo investiční službou. Patria považuje investiční produkt pro klienta přiměřený nebo investiční službu přiměřenou pouze v případě, pokud jsou zákazníkovi znalosti a zkušenosti s daným investičním produktem či službou dostatečné pro to, aby zákazník dostatečně pochopil jejich podstatu včetně relevantních rizik. V návaznosti na míru komplexity a složitosti produktu či služby může být pro určení přiměřenosti po zákazníkovi vyžadován různý rozsah jeho znalostí a zkušeností.
Rizikový profil zákazníka je definován jako přístup a postoj zákazníka k rizikům investice a potenciálním výkyvům na finančních trzích. Rizikový profil Patria vyhodnocuje na základě informací, které jí zákazník poskytnul ve vztahu k zamýšlenému investičnímu horizontu a ve vztahu k jeho chování v modelových situacích týkajících se propadu v hodnotě zakoupených investičních nástrojů. Patria progresivně vyhodnocuje tyto atributy kombinovaně za předpokladu, že riziko dané investice je v delším časovém horizontu nižší než v kratším časovém horizontu a naopak. Zákazníkovi s daným rizikovým profilem je umožněno obchodovat pouze s takovými investičními nástroji, které jsou pro jeho rizikový profil určeny. Skutečnost, který investiční nástroj je určen pro který rizikový profil, je určena na základě indikátorů rizikovosti/návratnosti investice a tedy volatility (SRI/SRRI) určeným tvůrcem investičního nástroje, nebo na základě rozhodnutí Patrie v souladu s jejími zkušenostmi a znalostmi finančních trhů.
Vyhodnocení vhodnosti je podstatou služby investičního poradenství. K tomu, aby Vám mohl makléř poskytnout investiční poradenství, je nezbytné, aby pro Vás byl daný investiční produkt nebo investiční služba vhodná. Je-li pro Vás investiční služba nebo investiční produkt vhodný, znamená to, že Vaše znalosti a zkušenosti, finanční zázemí, postoj k riziku a investiční cíle byly zhodnoceny jako dostatečné. V tomto případě Vám může makléř poskytnout investiční poradenství.
Vše můžete vyřídit elektronicky z pohodlí domova na stránkách https://finance.patria.cz/.
Budeme od vás potřebovat souhlas se zpracováním osobních údajů a informace o vás, na základě kterých vás zaregistrujeme a připravíme návrh smlouvy.
Pokud k ověření totožnosti zvolíte registraci formou Bank iD, zvládneme vše bez dokladů a ověřovací platby.
Pokud nepůjdete cestou Bank iD, budeme od vás potřebovat nahrát dva doklady totožnosti (občanský průkaz a pas/řidičský průkaz) a zaslat ověřovací platbu v libovolné výši z vámi uvedeného bankovního účtu, který musí být založený na vaše jméno a vedený u banky působící na území členského státu Evropské unie nebo Evropského hospodářského prostoru na některý ze sběrných účtů Patria Finance (výše zaslané sumy není předepsána). Peněžní prostředky je nutné zaslat ze stejného účtu, který jste uvedl/a při registraci.
Elektronicky spolu poté podepíšeme smluvní dokumentaci (obdržíte ověřovací kód v SMS a e-mailu).
Další způsob registrace je sepsat smlouvu přímo v sídle Patria Finance, a.s. (Výmolova 353/3, 150 27 Praha 5), nebo na kterékoliv pobočce ČSOB v ČR a SR.
Při podpisu smlouvy uzavřené v sídle Patria Finance či na jakékoliv pobočce ČSOB v ČR a SR bude Vaše totožnost ověřena na místě po předložení jednoho dokladu totožnosti.
Poznámka: V případě vašeho zájmu o otevření obchodního účtu pro právnickou /nezletilou osobu nás neváhejte kontaktovat na e-mailové adrese patria@patria.cz a společně se domluvíme na dalším postupu. On-line registrace právnické, ani nezletilé osoby bohužel není možná.
Mezi povinné náležitosti rámcové smlouvy patří: číslo mobilního telefonu,
emailová adresa a
alespoň jedno číslo bankovního účtu, na který budou zasílány peněžní prostředky z vašeho portfolia, pokud k tomu podáte pokyn.
U všech účtů (s výjimkou Kč účtu vedeného v ČR) jsou povinnými informacemi o bankovním účtu: IBAN kód, SWIFT kód, název účtu a název banky. U EUR účtů vedených na Slovensku kromě IBAN kódu, SWIFT kódu, názvu účtu a názvu banky požadujeme také samostatné číslo účtu.
Po přihlášení v záložce Portfolio/Detail portfolia vidíte, jaké CP máte evidovány u Patria Finance a jaká je výše vašich peněžních prostředků. Výběrová kritéria Vám umožní zobrazit CP v různých měnách.
Výpis ze sběrného účtu je k dispozici na stránkách Patria Finance v zabezpečené části Portfolio / Výpisy (tzv. Elektronický výpis) nebo také Můj profil/Výpisy, a to vždy od druhé poloviny měsíce následujícího po skončení daného kvartálu. Alternativně k elektronickému výpisu může klient zvolit zasílání výpisů poštou na korespondenční adresu. V případě zasílání výpisů poštou je účtován poplatek za vedení evidenčního účtu ve výši 90 Kč měsíčně.
Každý obchodník s cennými papíry je povinen platit příspěvek do Garančního fondu. Případná náhrada se zákazníkovi poskytuje ve výši 90 % z částky po sečtení hodnot všech složek majetku zákazníka, nejvýše se však vyplatí částka v Kč odpovídající 20 000 EUR.
Je důležité poznamenat, že se tato ochrana nevztahuje na ztráty způsobené běžným investičním rizikem (např. poklesem hodnoty cenných papírů), ale pouze na případy, kdy obchodník není schopen klientovi vydat jeho majetek z důvodů, které přímo souvisejí s finanční situací obchodníka s cennými papíry.
Každý klient naší společnosti při uzavření smlouvy obdrží číslo sběrného účtu klienta. Toto číslo bude sloužit např. k identifikaci platby zaslané klientem na klientský bankovní účet, kdy bude nezbytné toto evidenční číslo vyplnit do variabilního symbolu k dané platbě.
V mobilní aplikaci uvidíte všechny své transakce, veškerou historii pokynů a měnových konverzí včetně převodů cenných papírů. V mobilní aplikaci můžete spravovat své úvěrové portfolio nebo ovládat účet, ke kterému máte disponentská práva. V mobilní aplikaci můžete též zadávat obchodní pokyny, výběry pěnez, interní převody, není však možné např. změnit některé své identifikační údaje, anebo vyplnit některé z formulářů tak jako na webové adrese wt.patria.cz.
1. Stáhněte si mobilní aplikaci Patria Finance v App Store nebo Google Play.
2. Po spuštění aplikace zvolte na úvodní obrazovce možnost "Přihlásit se".
3. Vyplňte uživatelské jméno a heslo, které používáte pro přihlášení do webové aplikace WebTrader.
4. Přihlášení potvrďte SMS kódem, který obdržíte na mobilní telefon registrovaný v Patrii.
5. Zvolte si číselný PIN kód, kterým se budete přihlašovat do aplikace při každém dalším přihlášení. PIN kód v dalším kroku potvrďte.
6. Pokud si přejete využívat tento mobilní telefon i pro autorizaci operací v aplikaci WebTrader, zvolte možnost "Aktivovat mobilní klíč".
7. Pokud preferujete přihlašování biometrií (otisk prstu nebo sken obličeje) jako alternativu k přihlašování PIN kódem, potvrďte tuto možnost v dialogovém okně, které se vám zobrazí.
8. Aplikace je spárovaná s vaším Patria účtem a připravena k používání.
Investovat můžete skrze naši webovou platformu wt.patria.cz, dále je pak možné pro přístup k vašemu sběrnému účtu využít mobilní aplikaci Patria Finance, která je k dispozici pro operační systémy: iOS (Apple iPhone) - ke stažení z obchodu App Store, dála pak pro Android - ke stažení z obchodu Google Play.
Jakmile si po stažení mobilní aplikace v rámci následných kroků v mobilní aplikaci aktivujete tzv. mobilní klíč, budete u zadání jakéhokoliv obchodního pokynu anebo změny vyzván/a k potvrzení ve svém telefonu pomocí mobilního klíče. Pokud jste byl/a dosud zvyklý/á využívat potvrzení formou SMS zpráv, tato varianta vám po aktivaci mobilního klíče byla automaticky vypnuta.
V případě zapomenutého hesla navštivte desktopovou aplikaci WebTrader (https://webtrader.patria.cz/) a využijte odkaz „Zapomněli jste přihlašovací údaje?“.
Mobilní aplikaci si můžete nainstalovat na více zařízení, mobilní klíč je však možné využívat pouze na jednom ze zařízení. Dle vaší preference volby zařízení je možné zkontrolovat, zda je mobilní klíč aktivní v sekci Nastavení / Mobilní klíč přímo na konkrétním zařízení.
Ano, otevření obchodního účtu pro nezletilou osobu je možné. V případě vašeho zájmu nás, prosím, kontaktujte na e-mailové adrese patria@patria.cz a my vám již zašleme všechny potřebné instrukce.
Ano, otevření obchodního účtu pro právnickou osobu je možné. V případě vašeho zájmu nás, prosím, kontaktujte na e-mailové adrese patria@patria.cz a my vám již zašleme všechny potřebné instrukce.
Maximální zákonná lhůta pro převod peněžních prostředků je v rámci vnitrostátního mezibankovního platebního styku 1 den. Pokud tedy dnes podáte platební příkaz, je velmi pravděpodobné, že s vašimi penězi budete moci obchodovat následující pracovní den. Každá banka má však interní pravidla pro zpracování platebních příkazů "valutou" daného dne - může se tedy stát, že podáte svůj platební příkaz odpoledne a banka jej zpracuje až následující obchodní den. To samozřejmě vede ke zdržení přípisu Vašich peněz na náš sběrný účet o jeden pracovní den. Peněžní prostředky kreditované naší bankou předchozí den připisujeme na klientské účty každý den před začátkem obchodování na pražské burze. Pokud zasíláte peněžní prostředky z bankovního účtu u ČSOB, zobrazí se na vašem sběrném účtu zpravidla v daný pracovní den. Peněžní prostředky zaslané z ostatních tuzemských bank se na sběrném účtu zobrazí zpravidla též ve stejný pracovní den v případě KČ, následující pracovní den se zobrazí vklad cizí měny. Vždy však záleží na tom, jak rychle zpracuje banka váš platební příkaz.
Po připsání platby na Váš evidenční účet budete informován(a) SMS zprávou na Váš mobilní telefon.
Otevření a vedení sběrného účtu je zdarma. Spodní ani horní hranice výše vkladu na sběrný účet Patria Fiance není určena.
Obchodovat můžete, jakmile Vám připíšeme peníze na váš sběrný účet. Částku uvidíte v záložce Portfolio/Peněžní zůstatky. Potvrzení o připsaném vkladu vám bude zasláno SMS zprávou.
Před podáním pokynu k nákupu cenných papírů musí klient mít dostatečný zůstatek peněžních prostředků na svém sběrném účtu. Seznam účtů naleznete na záložce Portfolio/Vklad peněz.
Výběr peněz lze po přihlášení zadat prostřednictvím internetu v sekci Portfolio/Výběr peněz. Peníze jsou ke dni splatnosti odeslány na účet, který je uveden ve smlouvě. V internetové obchodní aplikaci je možné podat pokyn k výběru nejdříve následující pracovní den. Převod peněz je uskutečněn v rámci jednoho pracovního dne v rámci ČSOB, převod do jiných bank pak nejpozději do druhého pracovního dne. Pro výběr peněz v cizích měnách je nutné mít uvedený bankovní účet v příslušné cizí měně ve smlouvě. Výběr peněz lze zadat také telefonickým pokynem na čísle (+420) 221 424 240.
Ne, peněžní prostředky nemusíte posílat z účtu uvedeného ve vašem profilu. Můžete je tedy poslat z libovolného účtu (i banky), důležité je však nezapomenout na Variabilní symbol = číslo vašeho evidenčního účtu u naší společnosti, případně celé vaše rodné číslo.
Pokud dnes prodáte cenné papíry a částku z prodeje budete chtít převést na svůj bankovní účet, lze tak uskutečnit až po vypořádání obchodu.
Patria Finance, a.s. vyplatí zákazníkovi měsíčně úroky z vložených peněžních prostředků na sběrném účtu ve výši 0,01 % p.a. Úroky jsou připisovány bez zbytečného odkladu po konci kalendářního měsíce.
Dividendy z cenných papírů evidovaných u Patria Finance budou vyplaceny jejich majiteli, který je vlastníkem v rozhodný den pro nárok na dividendu a připisují se na sběrný účet klienta vedený u naší společnosti v příslušné měně bezprostředně poté, co Patria Finance obdrží oznámení o jejich připsání na sběrný majetkový účet. Dividendy jsou připisovány v čisté výši, tzn. po odečtení srážkové daně, kterou odvedl emitent cenného papíru.
Dividendy z držených cenných papírů českých společností jsou již zdaněny u emitenta srážkovou daní a takové dividendy český daňový rezident nemusí uvádět v daňovém přiznání.
Výplata dividend není pro klienty Patria Finance, a.s. nijak zpoplatněna. Výši připsané dividendy si klient může ověřit po přihlášení do webové aplikace finance.patria.cz pod záložkou Portfolio/Historie aktivity/Cashflow nebo v pravidelném výpise v sekci Můj profil/Výpisy, případně v sekci Můj profil/Výpisy/Konfirmace dividend.
Ano, klient (příjemce úrokového výnosu) je povinen tyto výnosy zahrnout do svého základu daně. Patria Finance nesráží z úrokových výnosů daň z příjmu zvláštní sazbou daně dle §36 Zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění, jelikož není bankovní institucí a není oprávněna vést vkladové účty, ze kterých vyplácené úroky podléhají srážkové dani.
Podrobné informace naleznete v dokumentu Jak na daně.
Uvedené stanovisko je pouze informativní, neboť poskytování právního a daňového poradenství není předmětem činnosti společnosti Patria Finance a problematiku je třeba konzultovat s vaším daňovým poradcem.
Minimální objem obchodu není určen, obchodovat s akciemi na pražské burze můžete již od 80 Kč za obchod, na burzách v západní Evropě od 4,90 EUR + 0,30 % a USA od 2,90 USD + 0,30 % za obchod.
Do současné nabídky produktů Patria Finance patří:
podílové fondy
akcie
indexové akcie (ETF)
komoditní akcie (ETC)
investiční certifikáty
státní dluhopisy ČR
korporátní dluhopisy
pákové certifikáty
warranty
forwardy
Prostřednictvím Patria Finance je možné v současné době obchodovat na hlavních burzách v Evropě a v severní Americe. Při splnění určitých podmínek dále pak na trhu v Japonsku, Hong Kongu a také v Austrálii.
Jestliže své akcie ráno nakoupíte a vývoj na trhu umožní, abyste je ještě ten samý den se ziskem prodali, nic vám v tom nebrání. Obchodní systém kontroluje zůstatky peněz a cenných papírů průběžně bez ohledu na to, zda již došlo k vypořádání uvažovaného obchodu.
Nemusíte. Pokud pokyn není realizován a jeho platnost daným obchodním dnem končí, obchodní systém jej automaticky zruší. Je proto zbytečné posílat rušící pokyn v uzavřené fázi trhu.
Běžný - nejčastější forma pokynu. Pokyn je evidován v burzovním systému a vyplněn (pokud to tržní situace dovolí) za nejhůře limitní cenu.
Ihned nebo zruš - tento typ pokynu je po zadání buďto okamžitě vyplněn, nebo se automaticky zruší. Existují však další typy pokynů popsané na stránkách finance.patria.cz na záložce Produkty a trhy.
Společnost Patria Finance provozuje ekonomický a investiční portál www.patria.cz, který investorům nabízí exkluzivní informační servis Patria Plus a Investor Plus. Aktuální zpravodajství z trhů a ekonomiky doprovázejí online data včetně real-time dat, komentáře, analýzy, databanky či možnost upozornění (alertů) na email i mobilní telefon. Klienti Patria Finance mohou službu Investor Plus a Patria Plus využít s 50% slevou, případně v závislosti na obchodní aktivitě až zdarma. Podrobnosti o službách portálu Patria.cz naleznete na stránkách patria.cz.
Pravidelné investice vám umožní každý měsíc investovat peněžní prostředky do investičních nástrojů kapitálového trhu. V rámci pravidelných investic můžete investovat do široké škály investičních nástrojů, a to již od 500 Kč. I když je cena jednoho kusu investičního nástroje vyšší než Vaše jednotlivá pravidelná investice, my vám můžeme zprostředkovat koupi pouze části (frakce) investičního nástroje. Můžete například nakupovat frakce ETF (burzovně obchodovatelné fondy), jejichž povaha je blíže popsána v produktové smlouvě jako tzv. Frakce veřejně obchodovatelných investičních nástrojů.
Investovat můžete již od 500 Kč, a to do různých ETF (burzovně obchodovatelných fondů) a také do podílových fondů. Všechny investiční nástroje, do kterých můžete v rámci pravidelných investic investovat, naleznete na záložce Pravidelné investice v aplikaci WebTrader a mobilní aplikaci Patria Finance.
Je potřeba podepsat tzv. produktovou smlouvu, kterou podepíšete jednoduše elektronicky v aplikaci WebTrader. V sekci Můj profil / Produkty a oprávnění kliknete v řádku Pravidelné investice na "Aktivovat".
Navštívite záložku "Pravidelné investice" v mobilní aplikaci, anebo ve webové platformě WebTrader. Ze seznamu titulů provedete výběr ETF/podílového fondu, do kterého chcete pravidelně investovat.
Zadáte objem, který chcete pravidelně investovat do vámi zvoleného ETF/podílového fondu.
Frekvence investice je standardně 1x za měsíc, tj. vždy k 15. dni v měsíci. Pokud daný den nebude dnem obchodním, provede se pokyn pravidelné investice nejbližší následující obchodní den.
Pokud jste se zadanými parametry spokojen, stiskněte tlačítko "Odeslat" a váš pokyn k pravidelné investici je založen.
Nejprve je nutné zrušit pokyn pravidelných investic v záložce Moje pravidelné investice stiskem tlačítka "X" v řádku příslušného pokynu. Poté můžete zadat novou pravidelnou investici.
Zrušení pokynu pravidelných investic lze provést v záložce „Moje pravidelné investice“ stiskem tlačítka „X“ v řádku příslušného pokynu.
Svoji pozici nabytou pravidelnými nákupy je možné odprodat dvěma způsoby:
a) pokud si budete přát prodat celé kusy z pozice (např. 24 kusů ETF), je možné zadat standardní pokyn k prodeji, který je dle parametrů pokynu realizován třeba i tentýž obchodní den
b) pokud si budete přát prodat frakční pozici (např. 18,4296 kusů ETF), takovýto pokyn bude vypořádán jednou do měsíce, a to k nejbližšímu rozhodnému dni
Poplatky spojené s nákupem a prodejem celých i frakčních kusů u ETF se řídí sazebníkem poplatků, konkrétně částí Pravidelné investice ETF. Více informací naleznete přímo při zadávání v okně prodejního pokynu. Pravidelné investice do podílových fondů se řídí dokumentem ČSOB Parametry trhů cenných papírů a investičních nástrojů.
Akumulační ETF jsou ETF, kdy správci ETF automaticky reinvestují získané dividendy z nakoupených aktiv. Distribuční ETF vyplácejí dividendu v určité poměrné částce.
S Dlouhodobým investičním produktem ("DIP") máte nově možnost chytrého a daňově zvýhodněného zajištění na penzi formou investování, které stojí po boku stávajících produktů, především penzijního připojištění a doplňkového penzijního spoření. Narozdíl od těchto produktů je ovšem na vás, do čeho budete v rámci svého DIP portfolia investovat. Vyberte si tak svoji vlastní investiční strategii, která vám vyhovuje, vložte si libovolnou částku a začněte investovat ještě dnes.
Je potřeba podepsat smlouvu, kterou podepíšete jednoduše elektronicky v aplikaci WebTrader na záložce DIP. Jiným způsobem smlouvu podepsat nelze a je potřeba mít otevřený sběrný účet u Patrie, tzn. být zaregistrován.
Se svými vloženými peněžními prostředky můžete následně obchodovat s širokou nabídkou investičních produktů jakými jsou například akcie obchodované na regulovaném trhu, dluhopisy, jejichž emitentem je členský stát EU, zahraniční banka nebo centrální banka takového státu, dále podílové fondy a burzovně obchodované fondy (ETF). Dále pak v rámci DIPu můžete investovat formou pravidelných investic.
Do DIP portfolia naopak nemůžete, na rozdíl od svého běžného portfolia v Patrii, nakupovat vybrané rizikové instrumenty, jako jsou například pákové investiční cenné papíry.
Vaše peníze vám budou k dispozici poté, co splníte zákonné podmínky pro ukončení DIP. Ty vyžadují, aby klient spořil na penzi prostřednictvím tohoto produktu minimálně po dobu 120 kalendářních měsíců od vzniku produktu a naspořené peníze si vybral nejdříve v kalendářním roce, ve kterém dosáhne 60 let věku. Během této doby klient nesmí z DIP vyvést žádný majetek, tedy peněžní prostředky ani cenné papíry, lze pouze ukončit smlouvu k DIP portfoliu. Existují výjimky jako například klientova invalidita třetího stupně a další.
V takovém případě dojde k ukončení smlouvy k DIP portfoliu, stát tento DIP již nebude do budoucna daňově zvýhodňovat a bude třeba dodanit do té doby uplatněné daňové zvýhodnění společně s příspěvky zaměstnavatele až 10 let zpětně.
Na DIP vám může též přispívat váš zaměstnavatel. Takové příspěvky jsou daňově zvýhodněné jak pro něj, tak pro vás, a to až do výše 50 000 Kč za rok. Z této výše nebudete ani vy ani váš zaměstnavatel odvádět žádné sociální a zdravotní pojištění. Maximální daňové zvýhodnění se opět vztahuje ke všem podobám spoření či investování na stáří (DIP, penzijko a životko). Variabilní symbol pro příspěvek zaměstnavatele naleznete po aktivaci DIPu v záložce DIP a nebo u smluv uzavřených od listopadu 2024 i ve své Smlouvě o dlouhodobém investičním produktu, kterou máte dostupnou v sekci Můj profil / Dokumenty / Dokumentace k evidenčnímu účtu.
Formulář Žádosti o příspěvek zaměstnavatele na dlouhodobý investiční produkt naleznete v sekci Můj profil → Dokumenty → Dodatky a žádosti.
Hned po založení vašeho DIP portfolia můžete peníze převést přímo z vašeho bankovního účtu s uvedeným variabilním symbolem pro příspěvek klienta. Je pouze na vás, kolik peněžních prostředků se rozhodnete do DIP vložit, není zde žádné omezení na minimální ani maximální objem vkladu. Peníze můžete rovněž převést z vašeho běžného portfolia pomocí tlačítka „Interní převod peněz“.
Obecně je potřeba rozlišovat mezi běžným portfoliem a DIP portfoliem. Nejprve je nutné si pohlídat, že máte disponibilní peněžní prostředky na DIP portfoliu. V případě, že máte disponibilní zůstatek na DIP portfoliu, můžete navštívit záložku Obchodování v aplikaci WebTrader, vybrat si cenný papír a poté konkrétní portfolio, na které si přejete cenný papír nakoupit (běžné x DIP portfolio).
Ano, i to umíme. Můžete si k nám převést jak peněžní prostředky, tak cenné papíry ze svého předchozího DIP portfolia u jiného poskytovatele, a pokračovat v investování s námi.
Od základu daně si budete moci odečíst celkovou roční sumu svých vkladů do DIP portfolia až do výše 48 000 Kč ročně. Tato maximální výše odpočtu se vztahuje ke všem produktům spoření či investování na stáří, tzn. k DIP, penzijku a životku. Výhoda DIP na rozdíl od penzijka je ta, že si můžete uplatnit celý svůj vklad až do maximální výše, a ne pouze jeho část.
Pro odpis z daňového základu budete moci uplatit pouze příspěvky, které do svého DIP portfolia zašlete během daného zdaňovacího období (v aktuálním roce). Můžete tedy na začátku roku vložit najednou 48 tisíc, na které dostanete od Patrie následující rok potvrzení, ale nebude možné si předplatit více let najednou a v budoucích letech daňově uplatňovat odečet na příspěvky, které byly zaplaceny v letech předchozích.
Jedná se o měnovou konverzi, která se provede na vašem portfoliu automaticky v případě, že k okamžiku realizace pokynu nemáte na portfoliu dostatek disponibilních peněžních prostředků v dané měně a tuto měnu ani do 9:00 hod následujícího pracovního dne nedodáte. Měnová konverze se provede automaticky následující pracovní den přibližně v 9:15 za kurz v daný okamžik aktuální. Měnová konverze je provedena z měny, které máte v okamžik konverze nejvíce. Automatická měnová konverze se vám po otevření sběrného účtu automaticky aktivuje.
Nastavení automatické měnové konverze si můžete ověřit na záložce Můj profil/Nastavení/Produkty a oprávnění/ Automatická měnová konverze. Pokud tuto službu aktivní nemáte, můžete si ji zde aktivovat. Pokud si přejete službu deaktivovat, kontaktujte nás na patria@patria.cz.
Před podáním pokynu k nákupu cenného papíru je třeba zadat pokyn k měnové konverzi na záložce Obchodování/Měnová konverze.
Pokyn ke konverzi je možno rovněž podat telefonicky mezi 09:00 a 17:00 hod v pracovních dnech. Konverze jsou prováděny za směnný kurz odvozený od aktuálního kurzu na mezibankovním devizovém trhu v pracovní dny od 9:00 hod do 17:00 hod. Aktuální kurz je klientům k dispozici zejména v obchodní aplikaci. Standardní doba vypořádání měnové konverze je dva pracovní dny. Pokud tedy dnes uděláte konverzi a máte zájem obchodovat na burze, která obchody vypořádává druhý obchodní den po uzavření obchodu (T+2), obchodní systém Vám to umožní. Měnová konverze uskutečněná jak prostřednictvím obchodní aplikace tak s makléřem se na vašem účtu u Patria Finance projeví bez prodlení.
Přehled svých pokynů týkajících se měnové konverze naleznete po přihlášení v sekci Portfolio / Obchodování / Historie aktivity/Typ Přehledu: Měnové konverze.
Cenné papíry nakoupené na Burze cenných papírů Praha (dále jen „BCPP”) jsou vedeny v Centrálním depozitáři cenných papírů (CDCP), který vede evidenci všech zaknihovaných českých cenných papírů, a to zpravidla na majetkovém účtu obchodníka.
Na pražské burze však mohou být obchodovány také zahraniční akcie – např. společnosti Erste Bank, jež jsou registrovány v zahraničí. Evidenci těchto zahraničních emisí vede rovněž CDCP. Zahraniční cenné papíry nakoupené nebo převedené na společnost Patria Finance, a.s. jsou evidovány na sběrných majetkových účtech vedených zahraničním správcem cenných papírů KBC Securities NV Brussels. Společnost Patria Finance, a.s. dále vede subregistr pořízených cenných papírů dle jednotlivých klientů.
Za správu cenných papírů účtuje CDCP měsíční poplatek, který je následně přeúčtován klientům společnosti Patria Finance, kteří jsou držiteli těchto akcií za daný měsíc (poplatek za vedení účtu cenných papírů). Výše poplatku se řídí aktuálním Sazebníkem poplatků.
Patria Finance si vaše cenné papíry nemůže automaticky převést sama bez vaší součinnosti, proto pokud přecházíte od jiného obchodníka, je potřeba cenné papíry převést písemnou žádostí do evidence Patria Finance. Instrukci k převodu je třeba podat také protistraně (původnímu obchodníkovi).
Obchodní aplikace Patria Finance zobrazuje pouze cenné papíry evidované společností Patria Finance. Pokud tedy víte, že dané akcie (obchodované na pražské burze) vlastníte a nemáte je ve svém portfoliu, jsou buď v evidenci jiného obchodníka, nebo se nachází v tzv. nezařazené evidenci CP.
Pokud máte zájem přejít k Patria Finance a převést si cenné papíry nakoupené prostřednictvím jiného obchodníka, stačí vám zavolat na naší klientskou linku(+420) 221 424 240 a požádat o zařízení tohoto převodu. Budeme od vás potřebovat následující údaje:
kdo je vaším stávajícím obchodníkem
jméno kontaktní osoby u tohoto obchodníka, která má na starosti vypořádání obchodů s cennými papíry
dodání podepsané žádosti o převod cenných papírů
Podepsanou žádost je možné zaslat poštou na adresu naší společnosti nebo emailem na patria@patria.cz. Zároveň prosím informujte svého stávajícího obchodníka o svém záměru převést cenné papíry na naši společnost.
Samotný převod trvá dle zvyklostí daného trhu obvykle 1 týden. Rychlost a úspěšnost převodu záleží na klientem poskytnutých informací a komunikaci s protistranou. Převod kótovaných cenných papírů na Patria Finance, a.s. není nijak zpoplatněn.
Patria Finance, a.s. (dále jen „Patria“) je jako obchodník s cennými papíry povinna Vás na základě právních předpisů požádat o informace o Vašich znalostech a zkušenostech v oblasti investic, finančním zázemí, toleranci k riziku a investičních cílech. Bez těchto informací Patria není oprávněna poskytnout Vám služby investičního poradenství, kdy na jejich základě musí posoudit tzv. vhodnost produktů a služeb, anebo dostatečně vyhodnotit tzv. přiměřenost vybraných investičních služeb a investičních nástrojů.
Nový investiční dotazník nahrazuje předchozí verzi dotazníku z roku 2013 a také dotazník cílového trhu.
Základ tvoří směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2014/65/EU o trzích finančních nástrojů (tzv. MIFID II) a zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu. Existuje celá řada dalších doprovodných předpisů a stanovisek. Investiční dotazník jsme sestavovali samozřejmě v souladu s touto regulací.
Informace získané z dotazníku poslouží výhradně k tomu, abychom při poskytování investičních služeb a při nabídce investičních nástrojů mohli postupovat maximálně kvalifikovaně a ve Vašem nejlepším zájmu. V zájmu nás všech, Vás i Patrie, je dostatečně vyhodnotit přiměřenost a vhodnost vybraných investičních nástrojů a služeb. Čím úplnější a přesnější informace nám poskytnete, tím lépe Vám budeme schopni nalézt vhodné anebo přiměřené investice.
Dotazník se skládá ze tří částí. První dvě části, ve kterých se dotazujeme na Vaše investiční preference, postoje k rizikům a znalosti investičního prostředí, jsou tvořené téměř výhradně testovými otázkami. U každé otázky je uvedené, je-li jedna správná nebo více správných odpovědí. Při každém vyplňování dotazníku máte na zodpovězení každé otázky tři pokusy, ale pouze v případě, že budete dotazník vyplňovat po internetu. Pokud jej budete vyplňovat v papírové formě, máte pouze jeden pokus. Poslední část dotazníku se týká Vašeho finančního zázemí.
Smyslem části dotazující se na Vaše finance je jednak snížení rizika ohrožení Vašeho finančního zázemí, jednak vyhodnocení adekvátnosti zamýšlených investic. Chápeme, že takové otázky bývají nepříjemné, nicméně získávání a vyhodnocování těchto informací je naší zákonnou povinností, vycházející zejména z tzv. směrnice MiFID II, Delegovaného nařízení 2017/565 a zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu. Zdůrazňujeme, že Vaše odpovědi z této části dotazníku budou využity výhradně pro vyhodnocení Vašeho finančního zázemí, nikdy ne pro marketingové (reklamní) či jiné účely. Čím přesnější informace nám poskytnete, tím reálnější představu o svých investičních možnostech získáte. Uvedete-li v odpovědích podstatně vyšší nebo nižší hodnoty, než jaké jsou Vaše skutečné poměry, výsledná celková částka, kterou budete moci investovat, nemusí odpovídat Vašim skutečným investičním možnostem.
Pokud obchodujete na úvěr či na krátko, Váš dotazník bude rozšířený o otázky dotazující se na Vaše znalosti a zkušenosti v této oblasti. Pokud tyto produkty zatím nevyužíváte, ale v budoucnu o ně budete mít zájem, pak si je prosím aktivujte v aplikaci WebTrader v sekci Produkty a oprávnění. Součástí aktivace bude i uzavření příslušné smluvní dokumentace a zodpovězení doplňujících otázek z investičního dotazníku.
Pokud si jako disponent přejete podat na účet klienta pokyn k nákupu cenných papírů s využitím úvěru anebo k obchodování na krátko, potřebujeme od Vás i od klienta vyplněný příslušný dodatek k investičnímu dotazníku.
K dotazníku můžete zaujmout jeden z následujících tří postojů:
- Vyplníte celý dotazník. Vyplnit dotazník pouze částečně nelze. Částečně vyplněný dotazník bude pokládaný za nevyplněný.
- Odmítnete dotazník jako celek. Nelze odmítnout pouze část dotazníku. Odmítnutí však s sebou nese určité důsledky, viz níže. Kdykoli po odmítnutí dotazníku se můžete rozhodnout pro jeho vyplnění.
- Nevyplníte dotazník. Pozor, pokud dotazník nevyplníte, neznamená to, že jste jej odmítli! Nevyplnění a odmítnutí jsou dva různé úkony s rozdílnými důsledky, viz níže.
Pokud dotazník odmítnete, má se za to, že:
- Nemáte zájem o investiční poradenství (budete obchodovat samostatně).
- Nestojíte o zvýšenou ochranu spojenou s investičním poradenstvím a vyhodnocením přiměřenosti.
- Nemáte zájem o vyhodnocení, zda jsou Vaše znalosti a zkušenosti dostatečné pro obchodování konkrétních investičních nástrojů (vyhodnocení přiměřenosti).
- Nestojíte o nákup komplexních produktů (k obchodování Vám budou dostupné pouze jednoduché produkty, tj. podílové fondy, dluhopisy, akcie, a UCITS ETF).
V tomto případě Vám Patria bude poskytovat služby v tzv. režimu execution-only. Upozorňujeme však, že v rámci tohoto režimu Patria nemusí posuzovat přiměřenost poskytovaného či nabízeného finančního nástroje.
Pokud dotazník nevyplníte, budou důsledky záviset na datu uzavření smlouvy mezi Vámi a Patrií.
Jste-li klientem se smlouvou uzavřenou před 11. 1. 2021 a nevyplníte-li dotazník do 3 měsíců od okamžiku, kdy Vás o jeho vyplnění Patrie požádala, budou Vám po uplynutí této lhůty zablokovány nákupní pokyny. K jejich odblokování je třeba dotazník buď vyplnit, nebo odmítnout.
Jste-li klientem se smlouvou uzavřenou po 11. 1. 2021, Patria Vám bez vyplněného dotazníku nemůže umožnit obchodování. Po jeho vyplnění Vám Patria umožní obchodování v takovém rozsahu, který bude respektovat jeho vyhodnocení.
- Fyzické osoby (včetně disponentů) mají dotazník k dispozici ihned po přihlášení do aplikace WebTrader nebo v sekci Můj profil / Investiční dotazník. Zde dotazník čeká i na ty, kteří jej budou chtít vyplnit poté, co jej nejprve odmítli.
- Právnické osoby (včetně těch, které dotazník nejprve odmítly) naleznou dotazník ve formátu editovatelného PDF v aplikaci WebTrader v sekci Můj profil / Investiční dotazník, a to včetně obecných instrukcí k jeho vyplnění. Vyplněný dotazník následně nahrají prostřednictvím této aplikace nebo nám jej zašlou e-mailem. Za právnickou osobu vyplňuje dotazník statutární orgán.
Dotazník doporučujeme vyplňovat na stolním počítači, ne přes mobilní telefon nebo tablet. Ihned po vyplnění dotazníku se Vám zobrazí jeho vyhodnocení. Až se s vyhodnocením seznámíte, je třeba jej potvrdit pomocí zaškrtávacího pole a v dalším kroku autorizačním kódem z SMS anebo bezpečnostní klíčenky. Pozor, bez těchto potvrzení dotazník nebude pokládaný za vyplněný! Za vyplněný dotazník pokládáme ten dotazník, jehož všechny otázky byly zodpovězené a jehož vyhodnocení bylo potvrzené.
Ano, bez vyplněného dotazníku Patria není oprávněna poskytnout Vám službu investičního poradenství. Patria Vám rovněž nemůže poskytnout investiční poradenství na instrumenty, u kterých nemáte dostatečné znalosti a zkušenosti, nejste ochoten/a akceptovat jejich specifická rizika anebo nést riziko případné ztráty. Více o službě investičního poradenství se dočtete zde.
Ano, musíte, a to nejen Vy, ale i klient – fyzická/právnická osoba, k jehož účtu jste disponentem. Po vyplnění dotazníku můžete být omezen při podávání obchodních pokynů do doby, než dotazník řádně vyplní/odmítne i klient. Disponenti mají dotazník k dispozici ihned po přihlášení do aplikace WebTrader nebo v sekci Můj profil / Investiční dotazník. Po jeho vyplnění mohou na účet fyzické/právnické osoby provádět ty investice, které jsou jednak přiměřené jejich znalostem a zkušenostem, jednak slučitelné s finančním zázemím, investičními preferencemi a cíli fyzické/právnické osoby. Dotazník doporučujeme vyplňovat na stolním počítači, ne přes mobilní telefon nebo tablet.
Pokud si jako disponent přejete podat na účet klienta pokyn k nákupu cenných papírů s využitím úvěru anebo k obchodování na krátko, potřebujeme od Vás i od klienta vyplněný příslušný dodatek k investičnímu dotazníku. Dodatky naleznete v aplikaci WebTrader v sekci Můj profil / Investiční dotazník.
Části dotazníku 1 (Investiční preference a postoj k rizikům) a 2 (Znalosti investičního prostředí) vyplní vždy zákonný zástupce podle sebe. Vyplnění části 3 (Finanční zázemí) se odvíjí od toho, čí finanční prostředky jsou investovány: pokud prostředky zákonného zástupce, i tato část se vyplní podle zákonného zástupce; pokud má nezletilý sám pravidelný příjem, ze kterého část investuje, část 3 se vyplní podle nezletilého.
Asi 10 min.
Zaměstnanci Patrie nejsou oprávněni pomáhat Vám s vyplněním dotazníku, ani Vás jakkoli navádět. V případě obecných dotazů k dotazníku, týkajících se např. jeho vyhodnocení a jejich dopadů na Vaše obchodování, nás můžete kontaktovat na +420 221 424 240 nebo patria@patria.cz.
Vyhodnocení dotazníku se Vám zobrazí ihned po jeho vyplnění. Až se s ním seznámíte, je třeba jej potvrdit pomocí zaškrtávacího pole a v dalším kroku autorizačním kódem z SMS anebo bezpečnostní klíčenky. Po potvrzení bude vyplněný dotazník včetně jeho vyhodnocení uložený v aplikaci WebTrader v sekci / Můj profil / Dokumenty. Pozor, bez potvrzení vyhodnocení se dotazník neuloží a nebude pokládaný za vyplněný!
Po vyplnění, potvrzení a uložení dotazníku bude jeho rámcové vyhodnocení dostupné v aplikaci WebTrader v sekci Můj profil / Produkty a oprávnění.
Ve vyhodnocení svého dotazníku naleznete následující:
- Váš výsledný rizikový profil.
- Vaše investiční cíle, které při investování sledujete.
-
Vhodnost, přiměřenost a cílový trh vybraných investičních nástrojů.
Tato vyhodnocení jsou uvedená v přehledné tabulce, přičemž klíčový je zejména sloupec „Umožněno k obchodování“. Zde se dozvíte, které produkty a služby Vám na základě Vašich odpovědí z dotazníku Patria umožní obchodovat.
Pokud využíváte investiční poradenství, prosím věnujte zvýšenou pozornost i sloupci „Poradenství“. Tento sloupec Vám přináší informaci o instrumentech, u kterých můžete využít službu investičního poradenství.
- Výši částky, kterou u Patrie můžete investovat, a výši finanční rezervy, kterou byste měl/a vyloučit z prostředků zamýšlených k investování.
Ano, můžete, a to již po uplynutí 24 hodin od jeho posledního vyplnění. Úpravu můžete provést v aplikaci WebTrader v sekci Můj profil / Investiční dotazník. Nevyplňujete znovu celý dotazník, pouze upravíte odpovědi, které si přejete změnit. Dotazník doporučujeme upravovat na stolním počítači, ne přes mobilní telefon nebo tablet.
Když budete jakožto disponent podávat pokyn na účet fyzické/právnické osoby, dojde u zamýšlené investice k posouzení:
- Přiměřenosti vzhledem k Vašim znalostem a zkušenostem.
- Slučitelnosti s finančním zázemím, investičními preferencemi a cíli fyzické/právnické osoby.
Dojde-li ke zjištění, že zamýšlená investice není přiměřená či slučitelná, Patria tuto investici nesmí umožnit.
V závěru každého vyhodnocení dotazníku jsou vysvětlivky a legenda, kde naleznete vysvětlení pojmů, které Vám mohou být nesrozumitelné. Tato vysvětlení najdete i na této stránce v sekci Vybrané pojmy.
Část dotazníku týkající se finančního zázemí expiruje vždy po 1 roce. Platnost celého dotazníku pak vyprší nezávisle na části ohledně finančního zázemí podle toho, jaké bude vyhodnocení Vašeho výsledného rizikového profilu.
Rizikový profil | Expiruje po uplynutí |
---|---|
Velmi odvážný | 1 roku |
Odvážný | 2 let |
Opatrný | 3 let |
Před vypršením platnosti Vašeho dotazníku (nebo jeho části) Vás s dostatečným časovým předstihem upozorníme na potřebu aktualizace i způsob, jak ji provést. Při aktualizaci nevyplňujete znovu celý dotazník; pouze upravíte odpovědi, které již neodpovídají skutečnosti, případně potvrdíte aktuálnost dotazníku.
- Fyzické osoby (včetně disponentů) budou mít investiční dotazník k dispozici ihned po přihlášení do aplikace WebTrader, nebo v sekci Můj profil / Investiční dotazník.
- Právnické osoby naleznou dotazník ve formátu editovatelného PDF v aplikaci WebTrader v sekci Můj profil / Investiční dotazník, a to včetně instrukcí k jeho vyplnění a zaslání.
Dotazník (nebo jeho část) je třeba aktualizovat nejpozději do 3 měsíců po jeho expiraci, jinak dojde k omezení nákupních pokynů. Pro jejich odblokování je třeba provést aktualizaci dotazníku (nebo jeho části). Dotazník doporučujeme aktualizovat na stolním počítači, ne přes mobilní telefon nebo tablet.
Pozitivním cílovým trhem je skupina zákazníků, jejichž investiční preference a vlastnosti se shodují s investičními preferencemi a vlastnostmi zákazníka, pro kterého je konkrétní investiční produkt určen jeho tvůrcem. V případě, že jste zákazníkem v pozitivním cílovém trhu pro daný investiční produkt, Patria Vám investiční produkt může bez dalšího umožnit k nákupu nebo aktivně nabízet.
Negativním cílovým trhem je naopak skupina zákazníků, jejichž investiční preference a vlastnosti se shodují s investičními preferencemi a vlastnostmi zákazníka, pro kterého není konkrétní investiční produkt určen jeho tvůrcem. V případě že jste zákazníkem v negativním cílovém trhu pro daný investiční produkt, Patria Vám investiční produkt nemůže umožnit k nákupu ani aktivně nabízet.
Neutrálním cílovým trhem je skupina zákazníků, jejichž investiční preference a vlastnosti se neshodují s investičními preferencemi a vlastnostmi zákazníka nacházejícím se v pozitivním nebo negativním cílovém trhu určeném tvůrcem pro daný investiční produkt. V případě že jste pro daný investiční produkt zákazníkem v neutrálním cílovém trhu, investiční produkt Vám Patria umožní k nákupu jen ve vybraných režimech v závislosti na důvodu zařazení do neutrálního trhu, avšak nemůže jej aktivně nabízet.
Na to, aby Patria vyhodnotila, zda jste pozitivním/neutrálním/negativním cílovým trhem a zda spadáte do daného okruhu zákazníků či nikoliv, musí zjistit zejména: jaký typ zákazníka jste, jaké máte znalosti a zkušenosti, jaké je Vaše finanční zázemí, jaká je Vaše tolerance k riziku a v neposlední řadě Vaše investiční cíle.
Přiměřenost investičního produktu nebo investiční služby pro zákazníka je vyhodnocována na základě jeho znalostí a zkušeností s daným investičním produktem nebo investiční službou. Patria považuje investiční produkt pro klienta přiměřený nebo investiční službu přiměřenou pouze v případě, pokud jsou zákazníkovi znalosti a zkušenosti s daným investičním produktem či službou dostatečné pro to, aby zákazník dostatečně pochopil jejich podstatu včetně relevantních rizik. V návaznosti na míru komplexity a složitosti produktu či služby může být pro určení přiměřenosti po zákazníkovi vyžadován různý rozsah jeho znalostí a zkušeností.
Rizikový profil zákazníka je definován jako přístup a postoj zákazníka k rizikům investice a potenciálním výkyvům na finančních trzích. Rizikový profil Patria vyhodnocuje na základě informací, které jí zákazník poskytnul ve vztahu k zamýšlenému investičnímu horizontu a ve vztahu k jeho chování v modelových situacích týkajících se propadu v hodnotě zakoupených investičních nástrojů. Patria progresivně vyhodnocuje tyto atributy kombinovaně za předpokladu, že riziko dané investice je v delším časovém horizontu nižší než v kratším časovém horizontu a naopak. Zákazníkovi s daným rizikovým profilem je umožněno obchodovat pouze s takovými investičními nástroji, které jsou pro jeho rizikový profil určeny. Skutečnost, který investiční nástroj je určen pro který rizikový profil, je určena na základě indikátorů rizikovosti/návratnosti investice a tedy volatility (SRI/SRRI) určeným tvůrcem investičního nástroje, nebo na základě rozhodnutí Patrie v souladu s jejími zkušenostmi a znalostmi finančních trhů.
Vyhodnocení vhodnosti je podstatou služby investičního poradenství. K tomu, aby Vám mohl makléř poskytnout investiční poradenství, je nezbytné, aby pro Vás byl daný investiční produkt nebo investiční služba vhodná. Je-li pro Vás investiční služba nebo investiční produkt vhodný, znamená to, že Vaše znalosti a zkušenosti, finanční zázemí, postoj k riziku a investiční cíle byly zhodnoceny jako dostatečné. V tomto případě Vám může makléř poskytnout investiční poradenství.